بچه های بهشت

خدایا بر محمد و آلش رحمت فرست
و ایمان مرا به کاملترین مراتب ایمان برسان
و یقینم را فاضلترین درجات یقین ساز
و نیتم را به بهترین نیتها و عملم رابه بهترین اعمال ترفیع ده
خدایا به لطف خود نیتم را کامل و خالص ساز
و یقینم راثابت و پا برجاى دار و به قدرت خود آنچه را که از من تباه شده اصلاح فرماى

"بچه های بهشت؛ به هیچ نهاد و سازمانی وابسته نیست و بصورت شخصی اداره می شود"

نوای بینوایی .آ سید مرتضی آوینی...
عضویت
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

ظاهر و پوشش متربی

جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۱۳ ب.ظ

گاهی در میان حلقه متربیانی هستند (یا متربیانی برای عضویت در حلقه ها مراجعه می کنند) که به لحاظ ظاهری (نوع پوشش ، آرایش مو و ...) در وضعیت مناسبی نیستند.میزان حساسیت سرگروه نسبت به این امور چقدر باید باشد؟امکان دارد در صورت حساسیت بیش از حد در فعالیت ها شرکت نکنند و از طرفی ممکن باعث سرایت این مورد به باقی متربیان شود.

تغییر ظاهر و لباس افراد از اموراتی است که نیازمند تغییر دیدگاه و فرهنگ اشخاص است و ظاهر تا حد زیادی متأثر از باطن اشخاص است و بی‌توجهی به این امر، آسیب‌هایی چون ریاکاری و نفاق را به دنبال خواهد داشت.
بنابراین، شما باید گام‌به‌گام به سمت برطرف کردن این مشکل بروید و نکاتی را مدّ نظر داشته باشید،‌ از جمله:


1. او نباید تصوّر کند که ظاهر و پوشش او بزرگ‌ترین معضل است که تمام خوبی‌های او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس، نباید طوری با او برخورد شود که خود را فردی غیرمذهبی احساس کند چرا که این احساس آغاز حرکت در مسیر انحراف خواهد بود و آن شخص را ناخواسته به سمت بسباری از امور دیگر می‌کشاند.

2. این فضا فضای برخورد خشن و نظامی نیست و باید با رفاقت و برخورد دوستانه و بدون تحکّم و اجبار، او را متوجّه اشتباه خود سازید. رابطۀ عاطفی هدف‌داری که میان او با مربی یا سرگروه برقرار می‌شود، ابزار خوبی است که متربی را با یک شیب ملایم و آرام‌آرام به سمتی که باید برود، هدایت کنیم.

3. برخورد غیرمستقیم، بهترین نوع رفتار است. شما در لابه‌لای برنامه‌ها و اردوها می‌توانید با اجرای نمایش‌های کوتاه یا طنزهایی که توسط خود بچه‌ها اجرا می‌شوند(و ترجیحاً همان افراد) به رفع این مشکل کمک نمایید.

4. بسیاری از این مسائل دربارۀ نوجوانان و جوانان، ناشی از الگوهای نامناسب می‌باشد که لازم است که شما با شناسایی آن‌ها، به طور مستقیم و غیرمستقیم به مقابله با آن‌ها برآیید و در عین حال، الگوهای جایگزین و مطلوب را در دل متربیان جای دهید.
صحبت‌هایی دربارۀ دلیل الگوگیری‌های اشتباه و این‌که زیبایی‌خواهی فطری انسان است ولی، نباید بگذاریم منحرف شود و بسیاری از مطالب دیگر را می‌توانید در حلقه مطرح کنید و البته، بهتر است که طوری مدیریت کنید که این مباحث را از زبان خود متربیان بشنوید و آن‌ها به نقد یکدیگر بپردازند تا آن جوی که می‌خواهید، ایجاد شود و موضع گیری ها به حداقل برسد. فایده دیگر این روش این است که تاثیرگذاری ظاهر او بر باقی اعضای حلقه کاهش می‌یابد.

5. لازم است که در این مسأله، در مراحل ابتدایی کار، به حداقل‌ها اکتفا شود و در هر مرحله‌ای پیشرفتی مشاهده شد، سرگروه سعی کند که با تشویق‌های مختلف(حتی تحویل گرفتن بیشتر فرد در جمع یا به‌طور خصوصی) متربی را متوجه اهمیت قضیه نماید و او را به ادامۀ کار ترغیب کند.

6. در ضمن کار لازم است که از راه‌های مختلف نسبت به توجیه خانوادۀ وی نیز، اقدام کنید. شما باید با شیوه‌های گوناگون این مسأله را برای والدین او جا بیندازید که ظاهر نامناسب فرزندشان، زمینۀ انحراف او را هموار می‌کند و شخصیت او را به شکل نامطلوب شکل می‌دهد. پس، ضروری است که در حد توان مواظب باشند و در خرید لباس برای او دقت داشته باشند و درعین حال او را از طریق تذکرات و کنترل رفت و آمدها در نظر داشته باشند.

-برگرفته از صالحین خیبری

  • خادم بچه های بهشت

ظاهر و پوشش متربی

پوشش دانش آموزان

نظرات (۳)

سلام
مطلبتون خیلی خوب بود ولی متربیانی که ما باهاشون سرکار داریم تنها مشکل پوشش ندراند هزاران مشکلات را دارند این راه کارهایی که در این مطلب ارائه شده امروزه دیگر جواب نمیده درمورد این نسل پس بهتره روش های نو رائه داده شود به عنوان مثال شما  هیچ وقت نمی تونی والدین را توجیه کنی درمورد پوشش وحتی مشکلاتی که قابل گفتن نیس،چرا چون در جوامع امروزی فرزند سالاری رایج هستش درخانواده ها حتی در برخی مواقع فرزند درمورد پوشش والدین تصمیمم می گیره امروزه این راه کارها خیلی پیش پا افتاده است.البته قصد جسارت به شما و مطلبتون نداشتم.
سلام
بستگی به شرایط فرد و خانواده اش خیلی فرق میکنه
بعضی از خانواده ها واقعا فکر میکنند کار بچشون درسته(بچه براش استدلال اورده و خانواده هم به خاطر کم بودن اطلاعاتشون قبول میکنن).
شما باید برا هر بچه یه شیوه و روش مختلفی رو انتخاب کنین این راهی که شما گفتین خیلی کلیه
سلام...مفیدومختصر...عمرتون مفیدودراز..
...
هر لحظه بی تو بودن ِ من، سالها گذشت....... من از تمام ِ مردم دنیا مُسن ترم ....
پاسخ:
علیکم السلام
سپاس بزرگوار

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">